AFRO-DIASPORIC RELATIONSHIPS BETWEEN BANTU LANGUAGES AND TRADITIONS RESISTANCE AS A SYMBOL

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Débora Cristina de Araujo
Cesario Lopes Manuel Nunes Lino
Vitor Amorim dos Reis

Abstract

Understanding language and culture as marks of Afro-diasporic encounters, this article brings together reflections from geographically distant places but which maintain historical similarities: Mozambique, on the African continent and, in Brazil, the state of Espírito Santo. These are data from two ongoing master's research studies, one on Mozambique, which focuses on educational policies for the dissemination of bilingual education (Bantu and Portuguese languages) and the other on the tradition of Ticumbi (Baile de Congo) in the state of Espírito Santo and his Afrodiasporic marks. Through the bibliographical review, the studies captured in the surveys highlight the struggle for the preservation and expansion of Bantu languages ​​in Mozambican formal education and the cultural resistance of Ticumbi as an Afro-Brazilian tradition.


 

Article Details

How to Cite
Araujo, D. C. de, Lino, C. L. M. N., & Reis, V. A. dos. (2024). AFRO-DIASPORIC RELATIONSHIPS BETWEEN BANTU LANGUAGES AND TRADITIONS : RESISTANCE AS A SYMBOL. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 18(46). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1778
Section
Dossiê temático - PATRIMÔNIO E EDUCAÇÃO NA DIÁSPORA AFRICANA: DESAFIOS ESTRUTURAIS E PEDAGÓGICOS DA EDUCAÇÃO DAS REALAÇÕES ÉTNCIO-RACIAIS
Author Biographies

Débora Cristina de Araujo, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Graduada em Letras - Português/Inglês (2003) pela Universidade do Estado do Paraná, Campus de Paranavaí. Professora de Educação das Relações Étnico-Raciais no Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), ambos da Ufes. Coordena o LitERÊtura - Grupo de estudos e pesquisas em diversidade étnico-racial, literatura infantil e demais produtos culturais para as infâncias. Realiza pesquisas nas áreas de literatura infantil e juvenil; educação e relações étnico-raciais; educação e diversidade; práticas pedagógicas; Análise Crítica do Discurso. 

Cesario Lopes Manuel Nunes Lino, Universidade Federal do Espírito Santo / Universidade Eduardo Mondlane

Graduado em Ensino de Linguas Bantu pela Universidade Eduardo Mondlane (Moçambique), mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil).

Vitor Amorim dos Reis, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduado em História pela Universidade Federal do Espírito Santo e mestrando em Educação pelo Programa de P´ós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo