EDUCATION THROUGH AGOGÔS, ATABAQUES AND TAMBOURINE: AN INTERDISCIPLINARY STUDY OF THE SAMBA DE RODA IN GOIÁS-BRAZIL

Main Article Content

Luciana de Oliveira Dias
Natália Rita de Almeida

Abstract

This article presents parts of a research developed in the Interdisciplinary Post-Graduation Program in Human Rights, Federal University of Goiás, in 2016. The objective of the researchers was to document the samba de roda that happens in the city of Goiânia, more specifically in the Setor Serrinha. The documentation was developed from a relationship established with human rights issues. The samba de roda is understood as an expression of popular culture and brings together traditional knowledge. In this way, the samba de roda is inserted in the field of popular education. A teaching-learning process with an anti-racist characteristic is activated through agogôs, atabaques and tambourines (musical instruments), and also through dances, sounds, food, performances and collective memories.

Article Details

How to Cite
Dias, L. de O., & Almeida, N. R. de. (2017). EDUCATION THROUGH AGOGÔS, ATABAQUES AND TAMBOURINE: AN INTERDISCIPLINARY STUDY OF THE SAMBA DE RODA IN GOIÁS-BRAZIL. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 9(Ed. Especi), 111–126. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/444
Section
Caderno Temático
Author Biography

Luciana de Oliveira Dias, Universidade Federal de Goiás

Pós-doutoranda em Direitos Humanos e Interculturalidades, sob a supervisão da professora doutora Rita Laura Segato, da Universidade de Brasília - UnB. Possui Doutorado e Mestrado em Ciências Sociais pela Universidade de Brasília - UnB e Graduação (bacharelado e licenciatura) em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Realizou Estágio Doutoral em Educação Intercultural pela Universidad Nacional Autónoma de México - UNAM. Associada a: ABA (Associação Brasileira de Antropologia); ANDHEP (Associação Nacional de Direitos Humanos, Pesquisa e Pós-Graduação); SBPC (Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência); ABPN (Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as); CONIR-GO (Conselho Estadual da Promoção da Igualdade Racial); e IPSA (International Political Science Association). Atualmente é Professora Adjunta, nível 4, da Educação Intercultural e do Mestrado Interdisciplinar em Direitos Humanos da UFG. É também coordenadora do Coletivo Rosa Parks: Estudos e Pesquisas sobre Raça, Etnia, Gênero, Sexualidade e Interseccionalidades. Tem experiência na área de Ciências Sociais na América Latina, atuando principalmente nos seguintes temas: Direitos Humanos; Educação intercultural; Migrações internacionais; Raça e Etnia; Gênero e Sexualidades.