RELIGION AND HERITAGE: THE APPROPRIATION OF THE INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE OF MAZAGÃO VELHO-AP BY THE SCHOOL

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Alene Chagas da Silva
Ana Cristina Rocha Silva
Elivaldo Serrão Custódio
Eugénia da Luz Silva Foster

Abstract

The text analyzes the challenges and tensions that constitute the common resistance in the application of Law 10.639/03, in the town of Mazagão Velho, in Amapá. Although it has a vast repertoire of cultural traditions passed on from generation to generation, the elements of this group are absent from the didactic pedagogical contents of the only school in the state public school in the community. Faced with this absence, the need arose for instrumentalisation of the school community for the construction of a curriculum capable of dialoguing with the cultural context of the village. Therefore, the study presented here is about the experience of conducting a collaborative research in 2014, in the town of Mazagão Velho. In addition to promoting training workshops and reflection of the educators, the research added to the initial kick-off of a curricular proposal in keeping with the cultural context of the community.


 

Article Details

How to Cite
Silva, A. C. da, Silva, A. C. R., Custódio, E. S., & Foster, E. da L. S. (2017). RELIGION AND HERITAGE: THE APPROPRIATION OF THE INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE OF MAZAGÃO VELHO-AP BY THE SCHOOL. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 9(Ed. Especi), 127–151. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/428
Section
Caderno Temático
Author Biographies

Alene Chagas da Silva, SEED

Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá/AP, Brasil. Docente da Secretaria de Estado de Educação do Amapá (SEED). Advogada. Licenciada em Pedagogia com Especialização em Didática e Metodologia do Ensino. Advogada e. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Relações Étnico-Raciais e Interculturais (UNIFAP/CNPq). E-mail: alene-chagas@hotmail.com

Ana Cristina Rocha Silva, UFPA

Doutoranda em Desenvolvimento Socioambiental pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá/AP, Brasil. Graduada em História e Especialista em História da Amazônia. Professora Assistente I do Colegiado de História da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP/ Campus Binacional). Membro do Grupo de Pesquisa Estudo, Pesquisa e Preservação da Cultura Material do Amapá (CNPQ/UNIFAP). Membro da Diretoria da ANPUH-AP (2015-2016). E-mail: tinastn@hotmail.com.

Elivaldo Serrão Custódio, SEED

Doutor em Teologia pela Faculdades EST em São Leopoldo/RS, Brasil. Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Docente da Secretaria de Estado da Educação do Amapá (SEED). Membro do Grupo de Pesquisa Currículo, Identidade Religiosa e Práxis Educativa e do Grupo de Pesquisa Identidade (Faculdades EST), do Grupo de Pesquisa Centro de Estudos Políticos, Religião e Sociedade (CEPRES-UNIFAP/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Educação, Relações Étnico-raciais e Interculturais (UNIFAP/CNPq).  E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com

Eugénia da Luz Silva Foster, UNIFAP

Professora Associada III da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá/AP, Brasil. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Fluminense (UFF). Pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Líder do Grupo de Pesquisa sobre Educação, Relações Étnico-raciais e Interculturais, cadastrado no CNPq. E-mail: eugenia.luz@hotmail.com