HISTORY AND MEMORY OF A MAROON TEACHER: BIOGRAPHICAL VITRAL, EDUCATIONAL PRACTICES AND ETHNIC-RACIAL IDENTIFICATION HISTORY AND MEMORY OF A QUILOMBOLA TEACHER: BIOGRAPHICAL VITRUS, EDUCATIONAL PRACTICES AND ETHNIC-RACIAL IDENTIFICATION

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Antônio Roberto Xavier
Charliton José dos Santos Machado

Abstract

The motivating reasons for this study start from a chronic problem of the past and always present entrenched in Brazilian society: the non-recognition due to the Afro-Brazilian culture and its protagonists. In this sense, the main purpose of this writing is to demonstrate the contribution of a lay teacher to culture and education in a quilombola community. To do so, the construction of this article used as methodological procedures the qualitative approach and the inductive method, through techniques of direct observation, interviews and analyzes of narratives collected through oral history. This article brings to light the cultural and educational contribution of a lay teacher, black, quilombola, from a humble family from the interior of Ceará. The material and immaterial legacy of Professor Maria José Alves da Silva is unquestionably present in the collective memory of the community in which she was born, lived and died. Finally, the narratives of relatives, contemporaries and former students of the teacher in allusion attest their educational practices and ethno-cultural identification in an uncontested and consolidated way in the community of Alto Alegre, in the municipality of Horizonte, state of Ceará, Brazil.

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How to Cite
Xavier, A. R., & Machado, C. J. dos S. (2017). HISTORY AND MEMORY OF A MAROON TEACHER: BIOGRAPHICAL VITRAL, EDUCATIONAL PRACTICES AND ETHNIC-RACIAL IDENTIFICATION: HISTORY AND MEMORY OF A QUILOMBOLA TEACHER: BIOGRAPHICAL VITRUS, EDUCATIONAL PRACTICES AND ETHNIC-RACIAL IDENTIFICATION. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 9(22), 332–348. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/221
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Artigos
Author Biographies

Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Licenciado em História (UECE); Licenciado em Pedagogia (FAK); Especialista em História e Sociologia (URCA); Mestre em Políticas Públicas e Sociedade (UECE); Mestre em Planejamento em Políticas Públicas (UECE); Doutor em Educação (UFC) na Linha de História e Memória; Pós-doutorando em Educação (UFPB); Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS) e do Curso de Administração Pública Presencial, ambos da Unilab/Ce. É lider do Grupo de Pesquisa Gestão de Políticas Sociais (GPS0 da UNILAB/CNPq.

Charliton José dos Santos Machado

Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB (1994). Mestre em Sociologia Rural pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB (1997). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN (2001). Pós-Doutorado pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP (2009). Atualmente é Professor Associado IV e Professor Permanente dos seguintes Programas de Pós-Graduação: PPGE e PPGS, ambos da Universidade Federal da Paraíba, atuando como orientador (Mestrado e Doutorado), principalmente, nos seguintes temas: educação, história, cultura e gênero. Publica, com frequência, artigos em periódicos, livros e capítulos de livros acerca das citadas temáticas. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa - CNPQ PQ1-D. É Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e Docente Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas "História da Educação da Paraíba" ? HISTEDBR/GT-PB