ANTI-RACIST SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: TEACHING ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL

Main Article Content

Iury Crislano de Castro Silva
Laiza Maria Freitas Almeida
Lucas Luan de Brito Cordeiro
Luciana Venâncio
Luiz Sanches Neto

Abstract

The study comes from reports of experiences of teachers who work in schools in a context where inequalities and social injustice are still accentuated. In order for us to understand how racism permeates it is necessary to seek an understanding of the Teaching of Ethnic-Racial Relations (TERR) and the implementation of anti-racist education. The objective, then, is to point out ways to promote a political project that promoted anti-racist actions in school physical education classes in the final years of Elementary School and High School. The methodology is qualitative. The teachers' pedagogical actions show the intention of enabling a less unequal context and allowing students to build critical knowledge about racism and the manifestation of their own trajectories.

Article Details

How to Cite
de Castro Silva, I. C., Freitas Almeida , L. M., Brito Cordeiro, L. L. de, Venâncio, L., & Sanches Neto, L. (2024). ANTI-RACIST SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: TEACHING ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 18(46). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1834
Section
Dossiê temático - PATRIMÔNIO E EDUCAÇÃO NA DIÁSPORA AFRICANA: DESAFIOS ESTRUTURAIS E PEDAGÓGICOS DA EDUCAÇÃO DAS REALAÇÕES ÉTNCIO-RACIAIS
Author Biographies

Iury Crislano de Castro Silva, Docente pela rede Estadual de Educação do Ceará

Mestre no Programa de Pós-Graduação em Educação Física na Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPGEF/UFRN. Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Docente pela Rede Estadual de Educação do Ceará.

Laiza Maria Freitas Almeida , Licenciada em Educação Física na Universidade Federal do Ceará

 Licenciada em Educação Física na Universidade Federal do Ceará.

Luciana Venâncio, Docente da Universidade Federal do Ceará

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe

Luiz Sanches Neto, Docente da Universidade Federal do Ceará

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista.