EDUCATION FROM AN INCLUSIVE PERSPECTIVE AND THE IMPORTANCE OF INVESTMENT IN TECHNOLOGY: THE REALITY OF THE JOSÉ BONIFÁCIO STATE QUILOMBOLA SCHOOL, IN MACAPA-AP

Main Article Content

Jusse Raquel Nunes de Oliveira
Piedade Lino Videira
Claudio Afonso Soares

Abstract

Abstract: The increase in enrollment of students with disabilities in schools in remaining quilombos has raised greater concerns about school inclusion, given the precariousness of teacher training and the lack of technological resources. Inclusive education came to welcome, integrate and generate equal opportunities for people with disabilities to fully exercise their rights. The aim is to debate school inclusion in quilombos with a view to making greater investments in technologies, exemplifying through data on how teachers at the José Bonifácio State Quilombola School, in Cria-ú, a quilombola territory close to Macapá-AP, faced reality. Thus, the question is: how can investment in technology provide greater school inclusion in schools in quilombo remnants, in order to promote quality schooling and autonomy as opposed to the marginalization of black people? The bibliographic methodology was applied, with a qualitative focus. It is concluded that the research made a significant contribution, exposing precariousness and needs in quilombola schools, pointing out available examples of technological resources as potential transformers of the school environment into a more inclusive.

Article Details

How to Cite
Nunes de Oliveira, J. R., Lino Videira, P., & Afonso Soares, C. (2024). EDUCATION FROM AN INCLUSIVE PERSPECTIVE AND THE IMPORTANCE OF INVESTMENT IN TECHNOLOGY: THE REALITY OF THE JOSÉ BONIFÁCIO STATE QUILOMBOLA SCHOOL, IN MACAPA-AP. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 18(46). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1811
Section
Dossiê temático - PATRIMÔNIO E EDUCAÇÃO NA DIÁSPORA AFRICANA: DESAFIOS ESTRUTURAIS E PEDAGÓGICOS DA EDUCAÇÃO DAS REALAÇÕES ÉTNCIO-RACIAIS
Author Biographies

Jusse Raquel Nunes de Oliveira, Universidade Federal do Amapá /UNIFAP; Mestranda em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI)

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Tecnologia do Amapá (FTA) e Mestranda em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI) pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). 

 

Piedade Lino Videira, Universidade Federal do Amapá/UNIFAP; Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu- Mestrado em Educação/PPGED,

Graduada em Educação Artística com Habilitação em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Psicopedagoga pela Faculdade de Macapá (FAMA). Mestre, Doutora e Pós-Doutora em Educação Brasileira pelo Programa de Pós-graduação, Stricto Sensu, da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Claudio Afonso Soares, Universidade Federal do Amapá /UNIFAP; Mestranda em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Pará (1999); Mestrado em Avaliação Psicológica com ênfase em Avaliação Psicológica Escolar pela Universidade São Francisco (2011) e Doutorado em Psicologia Educacional pelo Centro Universitário FIEO (2022).