Educational Experiences at Quilombo da Mocambo: The Writing of Afro-Gauchas Women

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Daniela Rodrigues Espíndola
Eráclito Pereira

Abstract

Abstract: The objective of this work is to analyze writings by black quilombola women from the city of Porto Alegre, notably from Quilombo da MOCAMBO, a space for preserving memories of the African diaspora in Porto Alegre/RS, as a result of research carried out in the Master's in Education. The outcome of the analysis reveals the quilombo communities as a place of unique educational experiences, expressed in quilombola strategies of elaboration and sharing of linguistic expressions usual to this community, such as “Mocambo” and “surroundings”. The analytical references are in the Education of Ethnic-Racial Relations Project, in the Interculturality and in the contributions of thought-action of black women. The letters written by female leaders from different generations were also used,since they are marked by affection and collectivity.

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How to Cite
Daniela Rodrigues Espíndola, & Pereira, E. (2024). Educational Experiences at Quilombo da Mocambo: The Writing of Afro-Gauchas Women. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 18(46). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1808
Section
Dossiê temático - PATRIMÔNIO E EDUCAÇÃO NA DIÁSPORA AFRICANA: DESAFIOS ESTRUTURAIS E PEDAGÓGICOS DA EDUCAÇÃO DAS REALAÇÕES ÉTNCIO-RACIAIS
Author Biographies

Daniela Rodrigues Espíndola, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Quilombola do Quilombo da MOCAMBO. Professora da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Especialista em História Africana e Afro-Basileira pela Uniritter (ex-FAPA). Especialista em Alfabetização e Letramento pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PPGEDU/UFRGS.

Eráclito Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

rofessor Adjunto no Departamento de Ciências da Informação da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (DCI/FABICO/UFRGS). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEdu/UFRGS). Griô Aprendiz em formação pela Escola de Formação na Pedagogia Griô. Mestre em Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Bacharel em Museologia pelo Centro Universitário Barriga Verde (UNIBAVE). Membro do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros, Indígenas e Africanos - NEAB/UFRGS. Pesquisador associado à Associação Brasileira de Pesquisadoras/es Negras/os - ABPN. Vice-coordenador do Consórcio Nacional de Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros - CONNEABS/Regional Sul (Gestão 2020-2022, 2022-2024). Membro da Rede de Professores e Pesquisadores do Campo da Museologia do Brasil; Membro efetivo da Associação Brasileira de Ecomuseus e Museus Comunitários - ABREMC. Membro do Grupo de Estudos em Memória, Museus e Patrimônio - GEMMUS/UFRGS/CNPq e do Grupo de Pesquisa em Gestão de Acervos e Direitos Humanos - GADH/UFRGS/CNPq. Tem experiência em Educação, Gestão, Museologia e Patrimônio Cultural com ênfase em Museologia Social e Comunitária e Pesquisa Museológica. Tem interesse nos seguintes temas/áreas: Clubes Sociais Negros e políticas públicas de preservação, salvaguarda e patrimonialização; educação das relações étnico-raciais; museus comunitários e ecomuseus; memória e estudos culturais.