PROPOSAL FOR TERMINOLOGICAL SHEET (LIBRAS AND PORTUGUESE) OF TERMS FROM THE FIELD OF ETHNIC-RACIAL DISCUSSIONS FOR THE PROMOTION OF ANTI-RACIST EDUCATIONAL POLICIES

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Eliene da Rocha Gonçalves dos Santos
Gláucio Castro Júnior
Gildete da S. Amorim Mendes Francisco
Daniela Prometi

Abstract

The text in question has the purpose of presenting terminological sheets prepared for a proposal for a Bilingual Alphabetic Lexicon in Libras and Portuguese, languages ​​of different modalities. The central theme of the research developed addresses terms relevant to ethnic-racial discussions. The methodological procedure involved participation in several live broadcasts about these discussions during the years 2021 and 2022, a period marked by the Covid-19 pandemic. During these interactions, relevant terms were recorded to expand the Libras lexicon, with a special focus on the black Deaf community and all those interested in the area, aiming to contribute to the anti-racist fight through reflections that consider the intersectionality between race and deafness. As a result of this research, terminological sheets prepared for a proposal for a Bilingual Alphabetical Lexicon (Libras/Portuguese) are presented, which encompasses terms related to ethnic-racial discussions, addressing issues such as representation of the black Deaf community, the presence of Deaf/ to black people in bilingual training and teaching, as well as the educational trajectory of this subject in general, aiming to meet the guidelines of Law No. 10,639, of January 9, 2003, which deals with the teaching of Afro-Brazilian history and culture. It is important to highlight that the expansion of linguistic research, especially in the creation of materials in Libras, plays an essential role in the integration of Deaf people in different spheres of knowledge. This study, by carrying out a survey of term signs in the field of ethnic-racial discussions for the elaboration of terminological records in Libras, seeks to contribute to a better understanding of these terms by the black Deaf community, highlighting the importance of disseminating terminologies pertinent to this area whenever possible, considering the predominantly visual nature of the Deaf information channel.

Article Details

How to Cite
da Rocha Gonçalves dos Santos, E., Castro Júnior , G., da S. Amorim Mendes Francisco, G., & Prometi, D. (2024). PROPOSAL FOR TERMINOLOGICAL SHEET (LIBRAS AND PORTUGUESE) OF TERMS FROM THE FIELD OF ETHNIC-RACIAL DISCUSSIONS FOR THE PROMOTION OF ANTI-RACIST EDUCATIONAL POLICIES. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 18(46). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1803
Section
Dossiê temático - PATRIMÔNIO E EDUCAÇÃO NA DIÁSPORA AFRICANA: DESAFIOS ESTRUTURAIS E PEDAGÓGICOS DA EDUCAÇÃO DAS REALAÇÕES ÉTNCIO-RACIAIS
Author Biographies

Eliene da Rocha Gonçalves dos Santos, Universidade de Brasília - UnB

Mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística do Departamento de Linguística,
Português e Línguas Clássicas da Universidade de Brasília. Membro do Líder do Grupo de Estudo e
Pesquisa em Linguística da Libras - GEPLIBRAS (CNPq/UnB).

Gláucio Castro Júnior , Universidade de Brasília - UnB

Professor do Magistério Superior do Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas - LIP
do Instituto de Letras - IL da Universidade de Brasília - UnB. Licenciado e Bacharel em Ciências
Biológicas, Licenciado em Letras-Libras, Licenciado em Letras-Português e respectivas literaturas,
Licenciando em Pedagogia, Especialista em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar,
Mestre e Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília - UnB. Líder do Grupo de Estudo e
Pesquisa em Linguística da Libras - GEPLIBRAS (CNPq/UnB) Coordenador do Laboratório Núcleo de
Estudo e Pesquisa em Variação Linguística - Núcleo Varlibras.

Gildete da S. Amorim Mendes Francisco, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora do Magistério Superior do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas - GLC do Instituto
de Letras - IL da Universidade Federal Fluminense - UFF. Graduação em Fonoaudiologia, Mestrado em
Ciências da Educação e Saúde pela Universidade Federal Fluminense - UFF, Doutora em Ciências e
Biotecnologia pela Universidade Federal Fluminense - UFF. Membro do  Grupo de Estudo e Pesquisa em
Linguística da Libras - GEPLIBRAS (CNPq/UnB); Membro do Laboratório Núcleo de Estudo e Pesquisa
em Variação Linguística - Núcleo Varlibras e do Núcleo de Pesquisa em Diversidade e Inclusão de
Surdos - NUEDIS/UFF.

Daniela Prometi, Universidade de Brasília - UnB

Professora do Magistério Superior do Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas - LIP
do Instituto de Letras - IL da Universidade de Brasília - UnB. Licenciada em Letras-Libras, Mestre e
Doutora em Linguística pela Universidade de Brasília - UnB. Vice-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa
em Linguística da Libras - GEPLIBRAS (CNPq/UnB) Vice-coordenadora do Laboratório Núcleo de
Estudo e Pesquisa em Variação Linguística - Núcleo Varlibras.