CONSTRUINDO PONTES ENTRE JUVENTUDE NEGRA E CIÊNCIA PARA A PROMOÇÃO DA EQUIDADE RACIAL NA EDUCAÇÃO (Entrevista com Ricardo Henriques)

Main Article Content

Ricardo Henriques
Thatianny Alves de Lima Silva
Fabíola Nascimento Camilo

Abstract

The Instituto Unibanco (IU) has been working for the improvement of public education in Brazil for the last 15 years and more recently has joined forces with civil society organizations to strengthen the promotion of racial equality in education. The partnership with the ‘Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as’ (‘Brazilian Association of Black Researchers’ / ‘ABPN’) began in 2018 with the promotion of the ‘Afrocientista’ (‘Afroscientist’) project, which was held for the third time in 2022, involving 12 Afro-Brazilian and Indigenous Study Centers (NEAB/NEABIS) and 100 Black scholarship students from secondary schools and higher education. The main objective of the project is to awaken scientific vocation and encourage talents amongst these young people through the participation in scientific research activities guided by ethnic-racial issues. Issues addressed by Ricardo Henriques in this interview included reflections upon the scenario found in the country over the last 20 years with respect to the advances made and the challenges faced for the reduction of racial inequalities in education and the importance of the Afrocientista project in the current context. Other issues were also brought into this discussion, such as: the importance of the Black Movement and Black intellectuals in scientific production and analysis of ethnic-racial relations in Brazilian society; the need for Affirmative Actions throughout the Basic Education cycle to bring about changes in various dimensions of the school environment; and the role private social investment plays in strengthening Black philanthropy.  Afrocientista is considered to be a bridge between public school, university, Black youth and the community, and its potential can be seen in the generation of engagement and leadership amongst young people, by asserting the value of benchmarks for the strengthening of students’ Black identity and the inclusion of the ethnic-racial debate in schools, thereby increasing the likelihood of students remaining in school and continuing with their studies.


 

Article Details

How to Cite
Henriques, R., Silva, T. A. de L., & Nascimento Camilo, F. (2023). CONSTRUINDO PONTES ENTRE JUVENTUDE NEGRA E CIÊNCIA PARA A PROMOÇÃO DA EQUIDADE RACIAL NA EDUCAÇÃO: (Entrevista com Ricardo Henriques). Journal of Black Brazilian Researchers Association, 15(Edição Especial), 245–262. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1491
Section
Entrevistas
Author Biographies

Ricardo Henriques, Superintendente do Instituto Unibanco

Economista e superintendente executivo do Instituto Unibanco. Foi secretário Nacional de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Secad) do Ministério da Educação e secretário executivo do Ministério de Desenvolvimento Social, quando coordenou o desenho e a implantação inicial do programa Bolsa Família. No Rio de Janeiro, foi secretário estadual de Assistência Social e Direitos Humanos e presidente do Instituto Municipal de Urbanismo Pereira Passos (IPP), tendo desenvolvido e implantado o programa UPP Social. Foi pesquisador e diretor-adjunto da área social do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), assessor especial do presidente do Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (BNDES) e, durante 30 anos, professor do Departamento de Economia da Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente, é professor associado da Fundação Dom Cabral e membro dos conselhos de Anistia Internacional (Brasil), Centro de Estudos das Relações do Trabalho e Desigualdades (CEERT), Fundação Itaú Educação e Cultura (FIEC), Instituto Natura, Instituto República e Pacto pela Equidade Racial. E-mail: instituto.unibanco@institutounibanco.org.br . ORCID: https://orcid.org/0009-0002-7619-2312

Thatianny Alves de Lima Silva, Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as

Doutoranda pelo programa de pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Federal de Goiás (2020-). Compõe o Coletivo Negro/a Tia Ciata, do Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão do Instituto de Química (UFG). É gestora nacional/geral do projeto Afrocientista (2021-). Mestra em Ensino de Ciências pelo programa de pós-graduação em Ensino de Ciências (2012-2014) e graduada em Ciências Biológicas (bacharelado e licenciatura) pela Universidade de Brasília (UnB) (2007-2012), foi responsável pela elaboração das perguntas e pela realização desta entrevista. E-mail: thatiannysilvaa@gmail.com .  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5984-879X

Fabíola Nascimento Camilo, Instituto Unibanco

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Unversidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), mestra em Ciências Sociais pelo programa de pós-graduação em Ciências Sociais da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) (2009-2011). Graduada e licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) (2000-2006), é analista sênior de Projetos Educacionais do Instituto Unibanco (2013- ), onde acompanha a parceria com o projeto Afrocientista. Foi responsável pela elaboração das perguntas e pela realização desta entrevista. E-mail: fabiola.camilo@institutounibanco.org.br ORCID: https://orcid.org/0009-0006-3929-7093.