FROM AFRICA, NZINGA, FROM DIASPORA DANDARA: COSMOPERCEPTION DECOLONIZING THE BLACK BUDY

Main Article Content

José Artur do Nascimento Silva
Tarcísio Moreira Mendes
Julvan Moreira de Oliveira

Abstract

The Nigerian sociologist Oyèrónke Oyěwùmí (1997) proposes a distinction between the Western way of producing a word and the African way. The Wester’s way, who here we will take as White (SODRÉ, 1988), produces a world through a cosmovision, privileging a single sense, the vision. Non-White peoples, like de traditional Yoruba people living in Nigeria, produce a world relating all senses, without hierarchizing them, what Oyěwùmí calls “cosmoperception”. Thus, from the cosmoperception of the Bantu peoples of the Quilombo dos Palmares of Brazil, it is intended to investigate the place that bodies like Nzinga Mbande and Dandara dos Palmares occupy in non-White societies. Other senses that potencializes policies for the decolonization of black bodies that have been and are to come.

Article Details

How to Cite
Silva, J. A. do N., Mendes, T. M., & de Oliveira, J. M. (2020). FROM AFRICA, NZINGA, FROM DIASPORA DANDARA: COSMOPERCEPTION DECOLONIZING THE BLACK BUDY. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 12(33), 402–430. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/956
Section
Artigos
Author Biographies

José Artur do Nascimento Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora - Estudante de Doutorado

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL); Professor da Rede Municipal de Ensino de União dos Palmares, AL

Tarcísio Moreira Mendes, Universidade Federal de Juiz de Fora - Estudante de Doutorado

Abrigado novamente no PPGE/FACED/NEC/UFJF no Doutorado em Educação. Fora Professor do Magistério Superior (substituto) do Curso de Teatro do DELAC/UFSJ (2017/01). Licenciado em Pedagogia pela Faculdade de Conchas (2017). Mestre em Educação (2015), PPGE/FACED/UFJF, ziguezagueando na Linha de Pesquisa Linguagem, Conhecimento e Formação de Professores. Especialista em Teatro e Dança na Educação pela Faculdade Angel Vianna/RJ (2011). Iniciou estudos na FALE/UFJF (2004) destacando o interesse pela Linguística Cognitiva e a Teoria Literária. Desterritorializado, segue a linha em arte e ingressa no Curso de Artes Cênicas da UFOP, bacharelado em interpretação, concluído em agosto/2009. Investiga a relação entre Linguagem e Arte e Loucura e Educação e Filosofias e Diferença desdobradas nos encontros e encantos de autores como Angel e Klauss Vianna e Augusto Boal e Gilles Deleuze e Félix Guattari e Michel Foucault e Friedrich Nietzsche e Peter Pál Pelbart e o papel do artista na sua atualidade. É ator e performer e professor de arte, próximo ao Caps e pesquisador associado ao Travessia Grupo de Pesquisa - certificado pelo CNPq.

Julvan Moreira de Oliveira

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação e do Programa de Pós-graduação em Gestão
e Avaliação da Educação Pública da Universidade Federal de Juiz de Fora; Doutor e mestre em
Educação pela USP; Licenciado em Filosofia pela USF; Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas ANIME
(Africanidades, Imaginário e Educação).