BLACK SOCIAL MOVEMENT: EMANCIPATORY PATHS IN THE STRUGGLE FOR EDUCATION

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Danielle celi dos santos scholz pereira
Cláudia Rodrigues de Freitas

Abstract

This paper aims to outline the struggles undertaken by the Black Social Movement in the field of education, through a historical rescue, in which the advances identified in the emancipatory role of the black population are the most important mark among its achievements.  The paths taken in the theoretical search were carried out through the verification of productions in the Bank of Theses and Dissertations of CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) and Scielo (Scientific Electronic Library Online) and documents and regulations of the Ministry of Education (MEC), available online. The results show the role of the Black Social Movement in the construction of educational public policies, which have the daily challenge of confronting racism and racial discrimination.


 


 


 

Article Details

How to Cite
dos santos scholz pereira, D. celi, & de Freitas, C. R. (2020). BLACK SOCIAL MOVEMENT: EMANCIPATORY PATHS IN THE STRUGGLE FOR EDUCATION. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 12(Ed. Especi), 734–754. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/950
Section
Caderno Temático
Author Biographies

Danielle celi dos santos scholz pereira

Enfermeira formada na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).Especialista em Saúde Mental Coletiva pelo Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental Coletiva da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGRS). Especialização em Práticas Pedagógicas em Serviço de Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGRS).

Cláudia Rodrigues de Freitas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

É doutora em Educação pelo PPGEDU/UFRGS, na Linha de pesquisa Educação Especial e Processos Inclusivos Mestre em Educação (UNISINOS/RS. Possui Formação em Psicopedagogia pela Escuela Psicopedagógica de Buenos Aires  EPsiBA em Curso de Formación En Psicopedagogia Clínica. Possui Pós-doutoramento no campo da Educação Especial-UFRGS. Foi professora na Rede Municipal de Porto Alegre até julho de 2010, atuando no Atendimento Educacional Especializado (AEE) com crianças de zero a seis anos. Professora na FACED/PPGEdu/UFRGS. É integrante do Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar NEPIE/FACED/UFRGS.