"THE WORLD IN THE BLACK POWER OF TAYÓ": IDENTITY, EDUCATION AND MULTICULTURALITY

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Mariana de Souza Alves
Érica Maria Silva Montenegro de Mélo
Hilda Pimentel Carvalho de Souza

Abstract

It deals with an analysis of the literary work "The world in black power of Tayó", a story of a girl who projects in her black power hairstyle, the recognition and valorization of the identity of the black population and through it expresses its autonomy, beauty and happiness. For this, the research uses some socio-anthropological concepts, such as, culture, negritude and postcolonialism, besides an educational and literary perspective on how these pillars are worked in these two instances. It concludes that children's literature is an important resource for the development of practices and pedagogical discussions that promote reflection on multiculturalism and the consequent fight against discrimination through the valorization of the ancestry, history and culture of each folk, strengthening the identity of the child so that she can feel like Tayó, with her personality strengthened and ready to face with lightness and attitude the most diverse manifestations of indifference and discriminatory acts.

Article Details

How to Cite
Alves, M. de S., Mélo, Érica M. S. M. de, & Souza, H. P. C. de. (2020). "THE WORLD IN THE BLACK POWER OF TAYÓ": IDENTITY, EDUCATION AND MULTICULTURALITY. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 12(31). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/658
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Artigos
Author Biographies

Mariana de Souza Alves, IFPE/UFPE/FAFIRE

Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). Bibliotecária do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Pernambuco, IFPE (2014). Mestre em Ciência da Informação, UFPE (2017). Especialista em Literatura Infantojuvenil, FAFIRE-PE (2018). Mediadora de Leitura pelo CCLF/FUNCULTURA (2017). Formação em Contação de Histórias, Pronatec (2014) e Zumbaiar (2018). Coordenadora de projeto e cursos de Extensão no IFPE. Atua na coordenação do Núcleo de Arte e Cultura, IFPE. Produções acadêmicas e área de atuação voltadas para as seguintes temáticas: Leitura, Literatura, Literatura Infantil, Bibliotecas comunitárias, Práticas informacionais e leitoras, Mediação da Leitura, Biblioteconomia, Inclusão e Direitos Humanos.

Érica Maria Silva Montenegro de Mélo, FAFIRE

Poetisa. Pedagoga (Universidade Federal de Campina Grande - UFCG/ 2002). Mestra em Ciências da Linguagem (Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP/ 2010). Concluinte da Pós-Graduação em Literatura Infanto Juvenil (FAFIRE - 2017/2018). Professora do Curso de Pedagogia da Faculdade dos Guararapes (Fev/ 2012). Professora do Curso de Pedagogia da Faculdade Metropolitana (Abril/2018) Professora de Biblioteca da Escola Municipal do Coque (Jun/ 2014), no Recife e Técnica da Secretaria de Educação da Prefeitura do Jaboatão dos Guararapes, na função de Coordenadora Educacional (Fev/ 2014). Contadora de Histórias formada pelo Grupo Zumbaiar e Formadora de Contadores de Histórias pela Canto do Conto - Mediação de Leitura e Contação de Histórias. Aluna do Brinqueducar - Formação de Brinquedistas (Pref. do Recife). Conselheira da Associação Empreendeler - empreendedorismo juvenil e contação de histórias. Autora de livros de literatura infantil e folhetos de cordel. Formadora de Professores da Editora FTD. Pesquisadora da área de Literatura Infanto Juvenil, Biblioteca Escolar, Formação de Leitores e literatura de cordel. Orientadora de Estudos do PNAIC/ MEC (2013-2018). Formadora de Professores dos anos iniciais da Rede Municipal de Jaboatão. Coordenadora do Curso de Pedagogia da Faculdade Anchieta do Recife (2012-2014). Professora convidada da Pós-graduação da Faculdade Metropolitana da Grande Recife e da Faculdade Frassinetti do Recife (FAFIRE) em anos anteriores

Hilda Pimentel Carvalho de Souza, FAFIRE

Assistente Social pela UFPE. Especialista em Literatura Infantojuvenil, FAFIRE (2018).