JONGO AS A WAY TO NEW EDUCATIONAL PRAXIS

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Paulo César Cardoso
Antonio Ferreira da Silva Junior

Abstract

: In this paper we deal with the possibilities of using African cultural practices, especially jongo, as cultural devices that contribute to new school practices. Therefore, we have investigated the experiment with a jongo group of children from Escola Municipal Cortines Cerqueira in Barra do Piraí/RJ, in order to check how jongo enables to rethink inclusive and multiple practices, aiming at promoting ethnic-racial relations in the curriculum. Through bibliographical research and interviews with two teachers, this paper searches to reflect upon how jongo - since it is an African-Brazilian cultural practice - needs to be valued and widespread all over the schools in favor of an education concerned with the oral memory and the cultural diversity.

Article Details

How to Cite
Cardoso, P. C., & Ferreira da Silva Junior, A. (2018). JONGO AS A WAY TO NEW EDUCATIONAL PRAXIS. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 10(Ed. Especi), 465–482. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/479
Section
Caderno Temático
Author Biography

Antonio Ferreira da Silva Junior, CEFET/RJ Departamento de Línguas Estrangeiras Aplicadas Bacharelado em Línguas Estrangeiras Aplicadas às Negociações Internacionais Área: Espanhol e Línguas para Fins Específicos

Possui Bacharelado e Licenciatura em Letras (Português-Espanhol) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Especialização em Língua Espanhola Instrumental para Leitura pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Mestrado e Doutorado em Letras Neolatinas pela UFRJ. Pós-Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (LAEL/PUCSP). Professor do Departamento de Línguas Estrangeiras Aplicadas do Ensino Superior (Área: Espanhol) do CEFET/RJ, atuando no Bacharelado em Línguas Estrangeiras Aplicadas às Negociações Internacionais e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Relações Étnico-Raciais. Tem experiência na área de Linguística Aplicada e Estudos Culturais, com ênfase nos seguintes temas: formação de professores de espanhol, formação de professores de Letras/ Espanhol nos Institutos Federais, narrativas docentes, pesquisa narrativa e questões étnico-raciais e caos urbano.