MULTICULTURALISM: A SONG IN THE MATA ECOOU THE KNOWLEDGE THROUGH THE ORALITY, JOKES, MUSICS AND PROSE

Main Article Content

Cintia Cardoso
Márcia Theodoro Mezzomo

Abstract

This article presents results of experiment aimed at the implementation of Federal Law 10.639/03, in an educational unit of Early Childhood Education of the Florianópolis Municipal Education Department. The actions carried out sought to present to children with age between 4 and 5 years old, ontologies and worldviews from African cultures and knowledge, unlike the latent Eurocentric monocultural vision in curricula. This pedagogical practice emerged from the perspective of multiculturalism, thus envisaging thinking about a pedagogy of antiracist character difference. The results show that children have appropriated knowledge and through different languages it is possible to break with attitudes that lead to the formation of prejudices and previous negative ideas related to identities and cultures.

Article Details

How to Cite
Cardoso, C., & Mezzomo, M. T. (2018). MULTICULTURALISM: A SONG IN THE MATA ECOOU THE KNOWLEDGE THROUGH THE ORALITY, JOKES, MUSICS AND PROSE. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 10(Ed. Especi), 594–611. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/473
Section
Caderno Temático
Author Biography

Márcia Theodoro Mezzomo, NEAB- UDESC

O presente artigo apresenta resultados de uma experiência voltado para implementação da Lei Federal 10.639/03, numa unidade educativa de Educação Infantil da Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis. Crianças com idades entre 4 e 5 anos. As ações realizadas buscaram apresentar às crianças ontologias e cosmovisões, a partir das culturas e saberes africanos, diferentemente da visão monocultural eurocêntrica latente nos currículos. Tal prática pedagógica emergiu da perspectiva do multiculturalismo, vislumbrando assim pensar em uma pedagogia da diferença de caráter antirracista. A educação infantil pensada como um espaço de diáspora, o direito á diferença inerente a condição humana desde a infância. Os resultados evidenciam que as crianças se apropriaram dos conhecimentos e por meio de variadas linguagens sendo possível romper com atitudes que levem formação de preconceitos e ideias prévias negativas relacionadas a identidades e culturas.