ANGUSTIES AND POWERS: THE DEVELOPMENTS OF THE BLACK WOMAN IN THE FRONT OF OPPRESSIONS IN THE ACADEMIC FIELD LOS DESARROLLOS DE LA MUJER NEGRA FRENTE A LAS OPRESIONES EN EL CAMPO ACADÉMICO

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Caroline Souza de Oliveira
Mariana de Castro Moreira

Abstract

This research arises from the discomfort of seeing the silencing of the powers of black women in the academic field, being portrayed only as victims of oppression, while their


powers are ignored. As a general objective, we intend to analyze the impact of silence on the subjectivity of the black subject and the elaboration of this silence in action. Based on the experience and literature review of black authors, the incidences of intersectionality of oppressions at the university, in the school environment and in the self-image of black women are perceived. Resistance and political-affective organization were some of the strategies for the elaboration of anguish and silencing, highlighting the individual and collective capacity to fight against racism, sexism, classism, and others.

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How to Cite
Oliveira, C. S. de, & Moreira, M. de C. (2023). ANGUSTIES AND POWERS: THE DEVELOPMENTS OF THE BLACK WOMAN IN THE FRONT OF OPPRESSIONS IN THE ACADEMIC FIELD: LOS DESARROLLOS DE LA MUJER NEGRA FRENTE A LAS OPRESIONES EN EL CAMPO ACADÉMICO. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 16(Edição Especial). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1646
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Artigos
Author Biographies

Caroline Souza de Oliveira, UFF

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2023).

Mariana de Castro Moreira, UFRJ

Doutora em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social (UFRJ/EICOS). Psicóloga (UFRJ). Docente efetiva no Departamento de Psicologia - Universidade Federal Fluminense - UFF/Rio das Ostras. Docente colaboradora no Programa de Pós-graduação em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social - PPG EICOS/Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Laboratório de Psicologia, Políticas Públicas e Educação Popular da UFF. Supervisora do Programa de estágio em Psicologia e Políticas Públicas: fortalecimento de políticas públicas e ações coletivas de cidadania. Áreas de interesse: Psicologia, Psicologia Social, Psicossociologia de Comunidades. Educação Popular e Processos participativos e racializados de construção de conhecimento. Movimentos sociais e Organizações da Sociedade Civil: participação no fortalecimento dos processos de democratização. Políticas públicas e sistemas de garantias de direitos.Doutora em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social (UFRJ/EICOS). Psicóloga (UFRJ). Docente efetiva no Departamento de Psicologia - Universidade Federal Fluminense - UFF/Rio das Ostras. Docente colaboradora no Programa de Pós-graduação em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social - PPG EICOS/Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Laboratório de Psicologia, Políticas Públicas e Educação Popular da UFF. Supervisora do Programa de estágio em Psicologia e Políticas Públicas: fortalecimento de políticas públicas e ações coletivas de cidadania. Áreas de interesse: Psicologia, Psicologia Social, Psicossociologia de Comunidades. Educação Popular e Processos participativos e racializados de construção de conhecimento. Movimentos sociais e Organizações da Sociedade Civil: participação no fortalecimento dos processos de democratização. Políticas públicas e sistemas de garantias de direitos.