LÉLIA GONZALEZ: A CANVA-BODY TO MAKE PSYCHOLOGY DANCE FROM BRAZIL un cuerpo-lienzo para hacer bailar a la Psicología desde Brasil

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Bruna Moraes Battistelli

Abstract

Recognizing the need for Psychology to continue rethinking itself based on new and multiple theoretical assumptions, which consider subjects and realities from Brazilian territory , this article aims to deepen the approximation with Lélia Gonzalez, an author considered one of the main interpreters of Brazil, that allows us to have essential paths and reverberations for the field of doing psi. The author, with her body-territory, is an important


analyzer for us to understand the constitution of our country and how racial and gender relations are established in their different dimensions. To do so, we take the concepts of canva-body and territory-body as inspiration for the construction of an essay narrative that aims to think about anti-racist confrontations in the practice of Psychology in dialogue with the author and from our experience with research, extension and teaching. In this way, the concept of amefricanity will guide us in this path, highlighting the analyzes that link gender, race and class as fundamental in the advancement of a Brazilian counter-colonial psi thought.

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How to Cite
Rodrigues, L., & Battistelli, B. M. (2023). LÉLIA GONZALEZ: A CANVA-BODY TO MAKE PSYCHOLOGY DANCE FROM BRAZIL : un cuerpo-lienzo para hacer bailar a la Psicología desde Brasil. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 16(Edição Especial). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1586
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Artigos
Author Biographies

Luciana Rodrigues, UFRGS

Professora Adjunta do Departamento de Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e docente do PPGPSI/UFRGS. É graduada em psicologia pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC/2008), mãe, mestra (2012) e doutora (2017) em Psicologia Social e Institucional (UFRGS). Coordena o grupo de estudos, pesquisas e extensão intitulado "Coletivo bell hooks: formação e políticas do cuidado" (UFRGS), desenvolvendo atividades pautadas no exercício da ética feminista e antirracista. Atualmente vem se dedicando à pesquisa de temas relacionados ao campo da produção de subjetividade, cuidado, formação e práticas antirracistas.

Bruna Moraes Battistelli, UFPR

Professora Adjunta no Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutora e mestra em Psicologia Social e Institucional pelo PPG de Psicologia Social e Institucional/UFRGS. Especialista em Instituições em Análise pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul Participo com integrante e pesquisadora do grupo de estudos, pesquisas e extensão intitulado "Coletivo bell hooks: formação e políticas do cuidado" (UFRGS) coordenado pela professora Luciana Rodrigues e que desenvolve atividades pautadas no exercício da ética feminista e antirracista para o enfrentamento às desigualdades sociais e sistemas de opressão de classe, raça, gênero, sexualidade. E integro o grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros NEAB-UFPR liderado pelo professor Paulo Vinicius Baptista da Silva. É membro do Grupo de Trabalho (GT) Subjetividade Contemporânea da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP).