TRAINING IN CLINICAL PSYCHOLOGY AND ETHNIC-RACIAL RELATIONS: REPORT OF A COLLECTIVE CONSTRUCTION

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Cláudia de Oliveira Alves
Júlia Campos Bessa dos Santos
Maria Eduarda Alves Ferreira
Gabriela Martins Albuquerque
Anita Silva Zanolla
Iago Ferreira Sampaio

Abstract

This article aims to report an experience in the process of training psychologists, based on the analysis of a subject taught in the undergraduate course. It was an optional course that included a class of 25 undergraduate psychology students. The pedagogical strategies adopted were based on the perspective of active methodologies; in dialogical, participatory and awareness-raising education proposed by Paulo Freire; and in the pedagogical perspective proposed by bell hooks. Throughout the course, it was possible to observe the class's engagement in the teaching-learning process in order to build, individually and collectively, knowledge, skills, understandings and experiences about the dynamics of ethnic-racial relations and work in clinical psychology. It is believed that the use of diverse pedagogical strategies contributed significantly to the process. We hope that the reflections woven inspire the construction of dialogues and training practices regarding ethnic-racial relations in psychology, especially in the area of clinical psychology.

Article Details

How to Cite
Alves, C. de O., Campos Bessa dos Santos, J., Alves Ferreira, M. E., Martins Albuquerque , G., Silva Zanolla, A., & Ferreira Sampaio, I. (2023). TRAINING IN CLINICAL PSYCHOLOGY AND ETHNIC-RACIAL RELATIONS: REPORT OF A COLLECTIVE CONSTRUCTION. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 16(Edição Especial). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1562
Section
Artigos
Author Biographies

Cláudia de Oliveira Alves, Universidade de Brasília

Psicóloga. Doutora e Mestre em Psicologia Clínica e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura (PPGPsiCC), da Universidade de Brasília (2021/2013). Especialista em Terapia Familiar e de Casais pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás/IEP (2016). Graduada em Psicologia (2010). Professora Adjunta no Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília (UnB). Associada da Associação Brasileira de Pesquisa em Prevenção e Promoção em Saúde (BRAPEP) e membro do grupo diretor no biênio 2023-2024. Tem experiência na área de psicologia, com ênfase em psicologia clínica e psicologia comunitária, com atuação, principalmente, nos seguintes temas: Relações Étnico-Raciais; Relações de Gênero; Estudos Interseccionais; e Promoção de Saúde.

Júlia Campos Bessa dos Santos, Universidade de Brasília

Graduando em Psicologia - Universidade de Bras´ília 

Maria Eduarda Alves Ferreira, Universidade de Brasília

Graduando em Psicologia - Universidade de Bras´ília 

Gabriela Martins Albuquerque , Universidade de Brasília

Graduando em Psicologia - Universidade de Bras´ília 

Anita Silva Zanolla, Universidade de Brasília

Graduanda em Psicologia - Universidade de Bras´ília 

Iago Ferreira Sampaio, Universidade de Brasília

Graduando em Psicologia - Universidade de Bras´ília