AFROCIENTISTA, POR UMA EDUCAÇÃO ANTIRRACISTA PARCERIA ABPN, GEPPHERG/UnB, NEAB/UnB E IFB, DISTRITO FEDERAL

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Renísia Cristina Garcia Filice
Marina de Ávila Noronha
Diene Ellen Tavares Silva
Guilherme Oliveira Lemos

Abstract

The Afrocientist Project was conceived by the Associação Brasileira de Pesquisadoras/es Negras/os/es (Abpn), in 2018, and had the partnership of the Neabis Consortium - Nucleus of Afro-Brazilian and Indigenous Studies, and Related Groups, linked to Abpn, distributed across different Brazilian states and the Federal District, and Instituto Unibanco. In Brasília-DF, the partnership took place with GEPPHERG - Group of Studies and Research in Public Policies, History, Education of Racial Relations and Gender of Cnpq, headquartered at the Faculty of Education of the University of Brasília - FE/UnB, which coordinated the activities with the Centro de Ensino da Asa Norte (Cean), linked to the Federal District's Secretary of State and Education (SEEDF), and the Federal Institute of Brasília (IFB), linked to the Ministry of Education. The Afroscientist project aims to promote scientific initiation, strengthen black identity, enhance the feeling of racial belonging and citizenship in young black women in situations of social vulnerability, in order to increase their self-esteem, racial awareness and at the same time time, to act in the reduction of school evasion. As a theoretical-methodological reference, decolonial and counter-colonial approaches were chosen, and the use of the intersectionality tool in gender, race and class as an axis, in all the activities carried out. As a result of the three coordinated editions (2019, 2021, 2022) of the Afrocientista, Geppherg registers that the receptivity, acceptance of students to the proposals, strengthening of black ethnic-racial belonging, and, the consequences in terms of approval in selection processes for higher education, either at UnB or in IFB courses, exceed expectations. Finally, the need to maintain and expand the Afroscientist project is clear, and its potential to materialize legal frameworks for the Brazilian anti-racist struggle, such as the Statute of Racial Equality and Law 10.639/2003. And also, expanding the conscious participation in the racial quotas policy, law 12.711/2012.

Article Details

How to Cite
Filice, R. C. G., de Ávila Noronha, M., Tavares Silva, D. E., & Oliveira Lemos, G. (2023). AFROCIENTISTA, POR UMA EDUCAÇÃO ANTIRRACISTA: PARCERIA ABPN, GEPPHERG/UnB, NEAB/UnB E IFB, DISTRITO FEDERAL. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 15(Edição Especial), 58–79. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1503
Section
Caderno Temático
Author Biographies

Renísia Cristina Garcia Filice, Universidade de Brasília (UnB)

Profa. Associada da Universidade de Brasília. Líder do Geppherg – Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas, História, Educação das Relações Raciais e Gênero (UnB). Vice-Coordenadora da Área de Políticas Afirmativas da Abpn – Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as. Coordenadora do Afrocientista.

Marina de Ávila Noronha, Universidade de Brasília - UnB

Graduada em Sociologia, pela Universidade de Brasília. Membra do Geppherg - Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas, História, Educação das Relações Raciais e Gênero (UnB). Monitora do Afrocientista, desde 2019. Atua em Direitos Humanos, Educação das Relações Raciais e de Gênero.  

Diene Ellen Tavares Silva, Instituto Federal de Brasília (IFB) e Universidade de Brasília - UnB

Professora do Instituto Federal de Brasília (IFB) - campus Brasília. Doutoranda em Direitos Humanos e Cidadania pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Extensão Rural pela Universidade Federal de Viçosa (2007). Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Metropolitana de Santos (2010). Graduada em Economia Doméstica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2004).

Guilherme Oliveira Lemos, Instituto Federal de Brasília - IFB e Universidade de Brasília - UnB

Professor efetivo do Instituto Federal de Brasília (2019). Possui graduação (2012), mestrado (2016) e doutorado (2022) em História pela Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB). Em 2017 integrou o grupo de pesquisadores/as do Núcleo dos Estudos Afro-Brasileiros (NEAB/UnB) e o Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Públicas, História, Educação das Relações Raciais e de Gênero - Geppherg, da Faculdade de Educação,UnB.