PEDAGOGIC PRACTICES AND REPRESENTATIONS: experiences in the Afrocientist Project - NEAB GERA/UFPA - 2022

Main Article Content

Wilma de Nazaré Baía Coelho
Nicelma Josenila Costa de Brito
Milena Farias e Silva
Larissa Estumano Soares

Abstract

This article deals with the experiences developed in the scope of the Afrocientist Project, realized in the third edition of the Project through NEAB GERA/UFPA. The article focuses on the perceptions of the participating students, through the investigation of their records in activities related to the formative meetings held with the participation of expert teachers in the field of discussions developed in the Project. The goal is to produce an inflection about the potential of pedagogical practices in the promotion of an anti-racist education with high school students. For the reflections about pedagogical practices, representations, the reality of being Black, High School and ERER and High School, we subsidize ourselves in Maria Amélia Franco (2016), Roger Chartier (1991), Neuza Souza (1983), Nora Krawczyk (2011) and Wilma Coelho and Milena Silva (2021) respectively. Thus, we understand that the pedagogical practices engage to the Education of Ethnic-Racial Relations, through the actions proposed in the Afro-scientist Project, unfold in the representations of the students regarding racism, prejudice and racial discrimination. They are representations that inform the historical or contemporary maintenances that are present in their experiences, as well as signalize the apprehensions they make in the perspective of changes in their trajectories.  

Article Details

How to Cite
Coelho, W. de N. B., Brito, N. J. C. de, Silva, M. F. e, & Soares, L. E. (2023). PEDAGOGIC PRACTICES AND REPRESENTATIONS:: experiences in the Afrocientist Project - NEAB GERA/UFPA - 2022. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 15(Edição Especial), 35–57. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1499
Section
Caderno Temático
Author Biographies

Nicelma Josenila Costa de Brito, UFRA

outora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra em Educação pelo mesmo programa (2010). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2000). Professora da Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA), no Curso de Licenciatura em Pedagogia. Pesquisadora do Núcleo de Estudos sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais - GERA, da Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Orientação Educacional, Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais. 

Milena Farias e Silva, UFPA

Graduada em História pela Universidade Federal do Pará. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (GERA/UFPA), Bolsista de Iniciação Científica do CNPq (2020-2022) e do Projeto Afrocientista - NEAB GERA/UFPA (2021-2022). Bolsista a de Apoio Técnico a Pesquisa do CNPq - Nível 1A (2023-Atual). Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as) - ABPN.

Larissa Estumano Soares, UFPA

Licenciada em História pela Universidade Federal do Pará/UFPA. Mestranda na linha de Currículo do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais- NEAB GERA/UFPA. Membra da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN) e da Associação Brasileira de Ensino de História (ABEH). Foi bolsista de Iniciação Científica-PIBIC/CNPq (2020-2022) e bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência-PIBID/CAPES (2018-2020).