CROSSROADS BETWEEN STORIES AND SOME ANALYSIS OF THE AFROSCIENTIST-NATIONAL IN 2022

Main Article Content

Thatianny Alves de Lima Silva
Silvani dos Santos Valentim
Gabriela Pereira Nunes dos Santos
Deborah Terezinha Conceição
Ketlin Cristina Mouzinho Santos

Abstract

This article intends to highlight some of the memories of the Afroscientist project nationwide, a project carried out by ABPN and with the support of Instituto Unibanco. As for the historical aspects, we will try to address them from the first edition of the project. As for the analysis of impacts, it is dedicated to the results of the third edition, in 2022, on two axes: i) conceptions and on racism; ii) impacts of the project from the perspective of basic education scholarship students. This is a project of intense complexity because it articulates different formative instances (basic education schools, technical-professional education, higher education institutions, and social movements of black people), as well as because it is a nationally extensive project (12 NEAB(I) S or related group in the North, Northeast, Southeast and Midwest regions) with 100 basic education scholarship students, 12 undergraduate scholarship holders, 21 participating schools and many collaborators. Considering an analysis of the reports to the initial and final questionnaires from Lüdke and André (2012), it was possible to perceive changes in 95.6% of the conception of racism, especially regarding a greater perception of racist attitudes and speeches in everyday life, greater positioning in speeches and behaviors about the theme and the understanding of the structural character of racism. As for the impacts, most scholarship holders indicated impacts both at school and at personal level. Thus, reiterating the intention of promoting collective mobilization for the construction of equitable and fair contexts, including in the scope of production and access to scientific knowledge from the black intelligentsia, the Afroscientist emphasizes the relevance of paying attention to young black people in a way to encourage talents and contribute to spaces that represent contemporary settlements.

Article Details

How to Cite
Silva, T. A. de L., dos Santos Valentim, S., Nunes dos Santos, G. P., Terezinha Conceição, D., & Mouzinho Santos, K. C. (2023). CROSSROADS: BETWEEN STORIES AND SOME ANALYSIS OF THE AFROSCIENTIST-NATIONAL IN 2022. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 15(Edição Especial), 11–34. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1493
Section
Caderno Temático
Author Biographies

Thatianny Alves de Lima Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Federal de Goiás (2020- ). Membro do Coletivo Ciata do Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão do Instituto de Química (LPEQI/UFG). Coordenadora Nacional/Geral do Projeto Afrocientista (ABPN/IU). Mestra em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências, na Universidade de Brasília (2012-2014).

Silvani dos Santos Valentim, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Ph.D. em Educação (Temple University, USA). Professora do PPGET e do Departamento  de  Educação. É gestora da Coordenadoria de Gênero, Raça, Ações Afirmativas e Identidades (CGRAI/CEFET-MG) e pesquisadora das relações raciais educação, trabalho e tecnologias; relações de gênero e diversidades, currículo e formação de professoras (es). Líder do Núcleo de Pesquisa e Estudos Afro-Brasileiros (NEAB/CNPq), coordena projetos de pesquisa sobre a democratização e popularização do conhecimento científico com ênfase em gênero e raça (Afrociências/CNPq), Afrocientista (Instituto Unibanco e ABPN) e Minas Negras da ABPN (British Council). Integra o Comitê Científico do GT 21 da ANPEd. É Diretora de Relações Internacionais da Associação Brasileira de Pesquisadores (as) Negros (as) (ABPN), participa do World Education Research Association (WERA).

Gabriela Pereira Nunes dos Santos, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Mestre em Química pela Universidade Federal de Goiás (2022). Bacharel em Química pela Universidade Federal da Bahia (2018). Atual Secretária Financeira do Projeto Afrocientista, gerenciado pela Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN/IU). Integrante do Coletivo Negro/a Tia Ciata no Laboratório de Pesquisa em Educação Química e Inclusão (LPEQI/UFG), vinculado ao Núcleo de Pesquisa em Ensino de Ciências (NUPEC) do Instituto de Química da UFG.

Deborah Terezinha Conceição, Universidade Federal de Goiás - UFG

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Goiás (UFG). Licenciada em Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Secretária Geral do Projeto Afrocientista (ABPN/IU). Coordenadora Administrativa Financeira do Projeto Investiga Menina!. Integrante do Coletivo Negro/a Tia Ciata no Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão (LPEQI/UFG). Integrante do Núcleo de Educação Musical: Estudos sobre a Música Popular Brasileira (NEM) na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). 

Ketlin Cristina Mouzinho Santos, Faculdade UnB Planaltina

Licenciada em Ciências Naturais na Faculdade UnB Planaltina (FUP). Pesquisa de conclusão de curso intitulada “Obtenção da proteína metacaspase recombinante de Trypanosoma cruzi pelo sistema de expressão baseado em vetor de baculovírus (BEV)”. Secretária de comunicação do Projeto Afrocientista (ABPN/IU) desde a segunda edição.