REPRESENTATIVENESS BLACK WOMEN IN THE SCIENCE AND ACTIONS AFFIRMATIVE AT FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION IN SALVADOR-BAHIA

Main Article Content

Caliane Costa dos Santos da Conceicao
Antônio Roberto Xavier

Abstract

This article discusses the representation of black women in science and affirmative action at the Instituto Federal in Salvador, Bahia. The investigation sought to understand to what extent the very presence of black science teachers in the classroom can contribute to the implementation of Federal Institute of Bahia, Salvador campus. The research was carried out through a case study with a qualitative and exploratory approach regarding the objectives. Semi-structured interviews and critical socio-historical discourse analysis were used. It was found that the denial of the black presence in educational spaces occurs in different ways, in the formal curriculum and in the teacher-student relationship. Building positive self-esteem, and becoming part of the academic space, includes recognizing yourself and being recognized by the other as a member. But, considering that the hegemonic pattern is white, male, middle class, heterosexual, having black teachers in the institution can be an important element in the process of symbolic affiliation of students.


 

Article Details

How to Cite
dos Santos da Conceicao, C. C., & Xavier, A. R. (2024). REPRESENTATIVENESS BLACK WOMEN IN THE SCIENCE AND ACTIONS AFFIRMATIVE AT FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION IN SALVADOR-BAHIA. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 15(43). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1410
Section
Artigos
Author Biographies

Caliane Costa dos Santos da Conceicao, Secretaria Estadual de Educação da Bahia

Pós graduação no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia, Salvador, Bahia, BR. coordenadora Pedagógica (Colégio Estadual Albérico Gomes Santana). https://orcid.org/0000-00025057-6601 

Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Pós-doutor e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Mestre em Políticas Públicas e Sociedade (Sociologia) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestre em Planejamento e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Especialista em História e Sociologia pela Universidade Regional do Cariri (URCA); Graduado em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Graduado em Pedagogia pela Faculdades Kurius (FAK). Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS) e do Curso de Graduação em Administração Pública Presencial, ambos da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab) e Professor Permanente do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPPP), da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atua nas seguintes Linhas de Pesquisa: 1) Planejamento, Políticas Públicas e Estado Democrático de Direitos; 2) Saberes Populares, Conhecimento Tradicional, Etnociência e Sustentabilidade; 3) Patrimônios, História, Memória e Sociedade; 4) Metodologia da Escrita e da Pesquisa Científicas. Desenvolve também pesquisas em História e Cultura Afro-brasileira e Africana; Biografias; Relações Étnico-raciais; Segurança Pública, Autoritarismo Político e Crime Organizado; Direitos Humanos e Sistema Penitenciário; Cultura Digital; Família, Gênero e Geração; Museologia; Gestão Ambiental; Teoria e Metodologia da História; Micro-História e História Oral; Saberes Populares, Povos Originários, Comunidades Tradicionais e Sociobiodiversidade; Fundamentos Históricos, Filosóficos, Sociológicos e Antropológicos da Educação. É Líder do Grupo de Pesquisa Gestão de Políticas Sociais (GPS/CNPq); Vice-líder do Grupo de Pesquisa em História da Educação do Ceará (GEPHEC/CNPq). É Membro Efetivo da Câmara de Ciências Sociais Aplicadas da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico-FUNCAP (2021...).