Inácio da Catingueira Genealogy About the Possibilities of Subversion and Representation in the Art of Improvisation

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Carolina Nascimento de Melo
Diego Ramon Souza Pereira

Abstract

In 1874, in the Municipal Market of the city of Patos (PB), a fight takes place (duel of improvised rhymes) between the singers Romano da Mãe D'Água (white and slave master) and Inácio da Catingueira (black and enslaved). According to records, this fight lasted eight days. We started from this battle and arrived at the MC's battles that take place in the contemporary world in order to answer the questions: “How does the racial theme appear in the transcriptions of the Northeastern surge? And how can black art be an instrument of subversion of the current social order?”. For this, we seek to analyze these disputes and (poetic) battles, weaving an artistic and cultural genealogy that, in this article, has Inácio da Catingueira as the protagonist. Our objectives are: to understand how, after the battle, Inácio da Cantingueira negotiated and denied the representations of people enslaved in the slave period; and, also, how his life is recovered and re-signified by Emicida. For this, we used techniques from Content Analysis (BARDIN, 2016) and representations (HALL, 2016) in order to analyze the historical and social contingency of both characters and their artistic productions.


 

Article Details

How to Cite
Nascimento de Melo, C., & Souza Pereira, D. R. (2024). Inácio da Catingueira: Genealogy About the Possibilities of Subversion and Representation in the Art of Improvisation. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 15(43). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1366
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Artigos
Author Biographies

Carolina Nascimento de Melo, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda em Sociologia (PPGS/UFSCar), bolsista CNPq, e pesquisadora no grupo certificado Transnacionalismo negro e diáspora africana, coordenado pelo Drº Valter Roberto Silvério. Mestra em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia na Universidade Federal de São Carlos (PPGS/UFSCar), com bolsa CAPES/PROEX. Título da Dissertação: "A encruzilhada e as possibilidades do protagonismo da juventude negra: o caso do Slam da Guilhermina". E-mail: melo.n.carolina@gmail.com

Diego Ramon Souza Pereira, Universidade Federal de São Carlos

Doutorando em Sociologia na Universidade Federal de São Carlos, mestre pelo Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal da Bahia (2018), especialista em Antropologia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2015), bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Sergipe (2015), licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Sergipe (2012). Docente da Rede Estadual da Bahia desde 2013. Docente substituto da Universidade do Estado da Bahia, lecionando prioritariamente Sociologia e Filosofia, desde 2018. Tutor a distância do bacharelado em Administração Pública (graduação) UAB/SEAD-UFBA. Atuou como tutor do Curso de Especialização em Ensino de Sociologia no Ensino Médio (SEAD/UFBA, 2017-2018), polo São Francisco do Conde (BA). Atuando principalmente nos seguintes temas: Pensamento Social Brasileiro, Cultura Organizacional, Ensino de Sociologia, Organizações Formais e Não-formais, Métodos Qualitativos.