QUILOMBOLA TERRITORY AND IDENTITY IN SÍTIO VEIGA, QUIXADÁ, CEARÁ

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Francisca Naiara Pinheiro Fernandes
Antônio Roberto Xavier
Edilberto Cavalcante Reis
Noélia Alves de Sousa

Abstract

The objective is to demonstrate how resistance occurs, the struggle for land tenure and the processes of identity construction occur through the community's material and immaterial cultural practices Quilombola Sítio Veiga, Dom Maurício district in Quixadá, Ceará, Brazil, facing the Eurocentric ideal. It is an exploratory study of an ethnographic case study with a qualitative approach. Direct observation, the use of oral history and the techniques of non-directive interviews, image resources and primary and secondary written sources were used. Discourse analysis was used in the context of socio-historical and contextual criticism. The results point to the identification of Afro-Brazilian cultural manifestations present in the daily practices of the know-how of residents of the quilombola community under study, various struggles and resistances for land ownership and the cultural identity valuation of the inhabitants.

Article Details

How to Cite
Fernandes, F. N. P., Roberto Xavier, A., Reis, E. C., & Sousa, N. A. de. (2021). QUILOMBOLA TERRITORY AND IDENTITY IN SÍTIO VEIGA, QUIXADÁ, CEARÁ. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 13(37), 372–389. Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1216
Section
Artigos
Author Biographies

Francisca Naiara Pinheiro Fernandes, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (Seduc-CE)

Professora e gestora da Secretaria da Educação do Estado do Ceará (Seduc-CE). Mestra em História e Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), especialista em História e Sociologia pela Universidade Regional do Cariri (URCA) e graduada (licenciatura plena) em História pela UECE. E-mail: naiara_lice@hotmail.com / ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2011-1165

Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Professor permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (Masts) e do curso de graduação em Administração Pública presencial, ambos da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), e do mestrado em Planejamento e Políticas Públicas da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), mestrado e doutorado, da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), pós-doutor e doutor em Educação pela UFC, mestre em Sociologia e em Planejamento e Políticas Públicas pela UECE, especialista em História e Sociologia pela Universidade Regional do Cariri (URCA) e graduado em História (licenciatura plena) pela UECE e em Pedagogia (licenciatura plena) pelas Faculdades Kurius (FAK). É líder do Grupo de Pesquisa Gestão de Políticas Sociais (GPS) da Unilab/ICSA/CNPq. E-mail: roberto@unilab.edu.br / ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3018-2058

 

Edilberto Cavalcante Reis, Universidade Estadual do Ceará(UECE)

Professor adjunto de graduação em História e do mestrado interdisciplinar em História e Letras da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutor e mestre em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e graduado (licenciatura plena) em História pela Universidade Federal do Ceará (UFC). E-mail: edilberto.reis@uece.br / ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3156-7387

Noélia Alves de Sousa, Universidade Estadual do Ceará(UECE)

Professora associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE) no curso de graduação em História e no mestrado interdisciplinar em História e Letras da UECE. Pós-doutora em História pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), doutora em História Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), mestra em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e graduada em História pela Universidade Federal do Ceará (UFC). E-mail: noelia.alves@uece.br / ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5047-3733