DECOLONIZATION AND ANTIRACIST ACTIVISM WITHIN COACHING PROCESSES THE 8TH EYE - LOOKING THROUGH A POWERFUL BLACK LENS
Conteúdo do artigo principal
Resumo
This paper aims to contribute to the development of existing and future coaching frameworks. I bring my diverse personal experiences and professional interests in thinking about what decolonizing coaching could entail in terms of anti-racist activism, learning and development. The 8th eye, a decolonizing eye, a powerful Black lens uses critical race theory as an approach. The approach focuses on empowering Black people and People of Colour (BPOC) and Indigenous people experiencing discrimination within their organizations and supports everyone to challenge and change systemic oppressions. Supporting individuals and institutions committed to decolonization and antiracist activism to reflect on existing coaching frameworks. We cannot address the realities of the racism faced by BPOC and Indigenous people with purely Eurocentric lenses and being racism deniers. Therefore, listening to people’s experiential exchanges, shows “over standing[1]” and values different responses.
[1] Overstanding is originally Jamaican patois with Rastafarian roots, now part of Black British communities, and means deep understanding.
Detalhes do artigo
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License CC-BY 4.0 que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).