O PENSAR EM ÁFRICA - o ensino de uma disciplina como guia ofertada a neófitos em filosofia africana

Main Article Content

Julvan Moreira de Oliveira
Jussara Alves da Silva
Kelly de Lima Farias

Abstract

This paper aims to reflect on an experience of teaching African philosophy from a subject offered in a postgraduate course in education at a university in the interior of the state of Minas Gerais, attended by students who particularly did not have access to African thinkers in their higher and basic education. In this sense, the course offered an introduction to the main strands of contemporary African thought and the perception of two students about its contribution to their teaching practices and research. It was observed the contribution of the contents divided into three moments, Afrocentricity, the philosophy of ubuntu and sagacity, contributing to the teaching practice and supporting the theoretical references of the students in their research.

Article Details

How to Cite
Moreira de Oliveira, J., Alves da Silva, J., & de Lima Farias, K. (2023). O PENSAR EM ÁFRICA - o ensino de uma disciplina como guia ofertada a neófitos em filosofia africana. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 17(Edição Especial). Retrieved from https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1670
Section
Artigos
Author Biographies

Julvan Moreira de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora / UFJF

Doutor em Educação pela USP; Licenciado em Filosofia pela USF; Professor do Departamento e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); Coordenador do Grupo de Pesquisa em Africanidades, Imaginário e Educação (ANIME).

Jussara Alves da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora / UFJF

Doutoranda, Mestra em Educação, Especialista em História e Cultura Afro-Brasileira e Africana e Educação para as Relações Étnico-raciais e Graduada em Pedagogia pela UFJF.

Kelly de Lima Farias, Universidade Federal de Juiz de Fora / UFJF

Mestranda em Educação e Graduada em Pedagogia pela UFJF, membro do ANIME (Grupo de Estudos e Pesquisas em Africanidades, Imaginário e Educação).